Public Relations Strategy of Kedai Kopi Chuseyo with Korean Wave Identity in Building a Contemporary Image

Denny Limanto, Christina Christina, Rustono Marta, Laurencia Kurniawati

Abstract


Coffee business industry is growing rapidly due to changes in the lifestyle of the Indonesian people. Based on research, coffee shops in Indonesia as of August 2019 reached 2,950 coffee shops. The breaker of the contemporary coffee concept influenced by the Korean Wave is Kopi Chuseyo. The purpose of this research is to identify the Public Relation strategies used by Kopi Chuseyo in building its image and to see its image in the viewpoints of consumers. The research method used is qualitative, in the form of a case study with a descriptive analysis approach. Data collection techniques used are observation, documentation and interviews. The results showed that Kopi Chuseyo managed to get a good corporate image in the eyes of the community by involving the community, organizing events, and using social media. Kopi Chuseyocan be categorized into five types of brand images, namely mirror image, current image, wish image, corporate image, and multiple image. These types are responded by customers after going through the stages of cognition, perception, attitude and motivation.


Keywords


Public Relations Strategy; Identity; Image; Korean Wave; Contemporary Coffee;

Full Text:

PDF

References


Chuseyo, K. (2020). Franchise Kopi Chuseyo Konsep Unik Profit Tinggi.

Febriansyah, F. (2019). Pengembangan Usaha UKM Kedai Kopi Abang Kecamatan Pulogadung Dengan Metode Business Model Canvas. BERDAYA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian

Kepada Masyarakat, 1(2), 89–96.

Fensi, F., & Christian, M. (2018). Determinan Citra Merek Pada Iklan Produk Gawai “Vivo” Berdasarkan Aspek “Celebrity Endorser.” Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi,

(02), 163. https://doi.org/10.30813/bricolage.v4i02.1659

Fernando, J., & Marta, R. F. (2018). Nasionalisme Fashion Dan Pemantik Citra Negara Dalam Situs www.Damniloveindonesia.Com. National Conference of Creative Industry, September, 5–6. https://doi.org/10.30813/ncci.v0i0.1299

Handayani, D. N., Sudrajat, R. H., & Imran, A. I. (2015). ANALISIS ISI VISUAL IKLAN DAN

STRATEGI KREATIF KATEGORI PRINT AD PEMENANG GOLD, SILVER, DAN BRONZE CITRA PARIWARA 2015. Jurnal Ilmiah Komunikasi, 6(1), 1–14.

Hardjana, A. A. (2013). Komunikasi dalam Manajemen Reputasi Korporasi. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 5(1), 1–24. https://doi.org/10.24002/jik.v5i1.215

Hariyanto. (2019). Riset Toffin: Bisnis Kedai Kopi Makin Menggeliat di 2019. In Industry. co.id. https://www.industry.co.id/read/58786/riset-toffin-bisnis-kedai-kopi-makin-menggeliat-di-2019

Huda, K. N., & Suryoko, S. (2018). PENGARUH BRAND EQUITY TERHADAP REPURCHASE INTENTION MELALUI BRAND PREFERENCE PADA STARBUCKS COFFEE DI KOTA SEMARANG. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(3). journal.ui.ac.id › amj › article › download

Kementerian Perindustrian. (2017). Peluang Usaha IKM Kopi. http://library1.nida.ac.th/ termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Kriyantono, R., & Sa’diyah, H. (2018). Kearifan Lokal dan Strategi Komunikasi Public Relations di BUMN dan Perusahaan Swasta. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 15(2), 171–188. https://doi.org/10.24002/jik.v15i2.1480

Kurniawan, A., & Ridlo, M. R. (2017). Perilaku Konsumtif Remaja Penikmat Warung Kopi. Jurnal Sosiologi DILEMA, 32(1), 9–22. http://redfame.com/journal/index.php/ijsss/ article/view/200

Marta, R. F., Fernando, J., & Kurniawati, L. S. M. W. (2020). Tinjauan Peran Komunikasi Keluarga Pada Kinerja Public Relations Melalui Konten Laman Resmi Media Daring Kpppa. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 18(01), 30–42. https://doi.org/10.46937/18202028620

Nugraha, A. R. (2014). Fungsi Humas Pemerintah Kabupaten Sumedang Dalam Mengkampanyekan Sumedang Sebagai Puseur Budaya Sunda (Spbs). Journal Edutech

Nursatyo, N., & Rosliani, D. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Situs Pembanding Harga Telunjuk.Com. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 46. https://doi.org/10.33021/exp.v1i2.430

Oktaviani, F., & Rustandi, D. (2018). Implementasi Digital Marketing dalam Membangun Brand Awareness. PRofesi Humas : Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(1), 1.

https://doi.org/10.24198/prh.v3i1.15878

Ridhania, F. (2012). PENGARUH CITRA MEREK TERHADAP GAYA KEPUTUSAN KONSUMEN PADA PRODUK STARBUCKS. In Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi (Vol. 1, Issue 1). https://doi.org/file:///C:/Users/Asus/Downloads/338-Article%20Text-640-1- 10-20170324.pdf

Riyanto, M. (2008). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI EFEKTIFITAS IKLAN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP SIKAP MEREK Studi Kasus Pada Iklan Ponds di Kota Semarang.

Saputri, A. F., Fauzi, A., & Irawan, A. (2018). PENGARUH CITY BRANDING TERHADAP CITY IMAGE DAN KEPUTUSAN BERKUNJUNG KE KOTA WISATA BATU (Survei pada Wisatawan yang Berkunjung ke Kota Wisata Batu). Jurnal Administrasi Bisnis, 54(1), 82–91.

Setiadi, A. A. (2010). Analisis Isi Implementasi Elemen Competitive Identity pada Nation Branding “ Imagine Your Korea ” di Facebook Pendahuluan. Jurnal E-Komunikasi, 5(1). http://publication.petra.ac.id/index.php/ilmu-komunikasi/article/view/6162

Setiawan, B., & Fithrah, D. S. (2019). Kampanye Gerakan Indonesia Diet Kantong Plastik Dalam Membentuk Persepsi Masyarakat Bandung. Jurnal Manajemen Komunikasi, 2(2), 102. https://doi.org/10.24198/jmk.v2i2.12909

Sukri, A., & Yesicha, C. (2017). Analisis Framing Berita Di Surat Kabar Riau Pos Dan Tribun Pekanbaru. Jurnal Komunikasi Global, 6(2), 220–238. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JKG/ article/view/9333

Supriatna, S., & Aminah, M. (2016). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Kopi Luwak (Studi Kasus UMKM Careuh Coffee Rancabali-Ciwidey, Bandung). Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 5(3), 227. https://doi.org/10.29244/jmo.v5i3.12171

Susanty, A., & Kenny, E. (2015). The Relationship between Brand Equity, Customer Satisfaction, and Brand Loyalty on Coffee Shop: Study of Excelso and Starbucks. ASEAN MARKETING JOURNAL, 1, 14–27. journal.ui.ac.id › amj › article › download

Tatminingsih, S. (2017). Dampak Penggunaan Tik Terhadap Perilaku Anak Usia Dini: Studi Kasus Pada Anak Usia 4-7 Tahun. Jurnal Pendidikan, 18(1), 42–52. https://doi. org/10.33830/jp.v18i1.281.2017

Ulfa, R., & Marta, R. F. (2017). IMPLEMENTASI KOMUNIKASI PEMASARAN TERPADU PADA YAYASAN NURUL IBAD JAKARTA TIMUR. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 2(02). https://doi.org/10.30813/bricolage.v2i02.835

Utami, P. N. (2018). Pencegahan Kekerasan Terhadap Anak dalam Perspektif Hak Atas Rasa Aman Di Nusa Tenggara Barat. Jurnal HAM, 9(1), 1. https://doi.org/10.30641/

ham.2018.9.1-17

Widjaja, M., Wijaya, S., & Jokom, R. (2008). Analisis Penilaian Konsumen Terhadap Ekuitas Merek Coffee Shops Di Surabaya. Jurnal Manajemen Perhotelan, 3(2), 89–101. https://

doi.org/10.9744/jmp.3.2.89-101

Zubair, F., Mariana, D., Sjoraida, D. F., & Yudhistira.K.Garna. (2016). KAJIAN PUBLIC RELATIONS BUDAYA DALAM KEGIATAN SOSIAL BUDAYA MASYARAKAT BADUY (Studi Etnografi Komunikasi tentang aktivitas Internal dan External Relations oleh Jaro Pemerintah pada masyarakat Kanekes Luar, di Kabupaten Lebak Provinsi Banten, Jawa Barat). Universitas Padjajaran.




DOI: https://doi.org/10.46961/mediasi.v2i1.251

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Denny Limanto, Christina Christina, Rustono Marta, Laurencia Kurniawati



Indexed by:

             

MEDIASI Jurnal Kajian dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi

P-ISSN 2721-9046 | E-ISSN 2721-0995


PUBLISHER: 

The Center for Research and Community Services or Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Politeknik Negeri Media Kreatif (P3M Polimedia)

Kampus Politeknik Negeri Media Kreatif (Gedung A, Lantai 1)

Jalan Srengseng Sawah No. 17 RT/RW 008/003, Kel. Srengseng Sawah, Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Prov. DKI Jakarta, Indonesia 12640